Der sker aldrig noget i Odense? – eller? -Jo, det sker i Odense

Unge fravælger ofte Odense som studieby til fordel for København, og det er nærmest en selvopfyldende profeti at de unge, der vælger Odense, flytter til hovedstaden og oplevelser, når karrieren skal skydes i gang.

Det har været et stigende problem de senere år, at unge ikke finder Odense attraktiv nok og vælger det mere pulserende byliv i København. Statistikkerne siger, at hovedårsagen er jagten på karrieremuligheder, men det bliver ofte kædet sammen med manglende byliv. Sidste år udtalte formanden for Studenterhus Odense således, at de fik mange henvendelser fra unge, der synes, at Odense er kedelig, og at der mangler noget I Odense. Og hvem har ikke hørt Odenses problem italesat som – ”der sker aldrig noget i Odense”? Denne sætning er nærmest, ligesom ”nu går der Odense i den”, blevet Odenseanernes selvbillede på bylivet i Odense.

Denne Odenseanske selvforståelse bør vi kunne ændre, både når det gælder karrieremuligheder samt by- og kulturliv, for Odense har meget at byde på.

Den-Lille-Havfrue_Panorama

Fordi, Jo, det sker i Odense – så hvorfor opfatter vi ikke Odense som attraktiv nok?
De unge er ved at finde ud af, at Odense er stedet for musik, fest og farver. For et års tid siden blev undertegnede kontaktet af en underviser på universitetet, fordi hun mente, jeg kunne komme med et par input til en gruppe studerende. I forbindelse med en eksamensopgave ville de udvikle en app med det formål at gøre opmærksom på spændende begivenheder for studerende og andre unge i Odense.

Hairspray_209Denne gruppe af studerende var blevet omvendt fra at tænke, at Odense var en død by til at tænke, at det sker i Odense. Problemet ifølge dem var snarere manglende information og oplysninger om spændende begivenheder og kulturarrangementer i Odense. Og mon ikke der er noget om det faktum, at arrangører af kulturelle begivenheder har været for dårlige til at annoncere om arrangementer i Odense i fora, hvor de unge befinder sig? Og kunne der ikke være noget om, at de lokale medier, der traditionelt omtaler lokale begivenheder, ikke har været gode nok til at bringe historierne i de rette fora?

Hvad er problemet? Hvad kan der gøres?
Problemet for Odense, kulturelle aktører såvel som lokale medier bunder i, at den medieoffentlighed, de normalt har henvendt sig til borgerne i, bliver mere og mere fragmenteret. Det kan begrundes i, at udviklingen af sociale medier har fremelsket et individuelt medieforbrug, hvor man vælger at følge eller synes godt om de medier eller sider, man har interesse for at følge – og disse er ikke nødvendigvis rettet imod noget lokalt – og slet ikke et lokalt fællesskab. Dette gør det ekstra besværligt at fange unge studerende, som vil have oplevelser.

Udfordringerne er blandt andet, at forvendte sociale medieforbrugere forventer og ønsker, at de nyheder, de har brug for, kommer til dem i medier, de i forvejen bruger. Dertil kommer, at man i stigende grad er afhængig af, at information og budskaber spreder sig i de sociale netværk. For at sikre, at nyheder om kulturelle begivenheder spreder sig i netværkene, skal budskabet skæres skarpt, så målgruppen finder interesse i at like, dele eller kommentere på indholdet, fordi mangel på interesse stopper spredningen af information.

Hvor det for 6- 7 år siden var nok at annoncere i Fyens Stiftstidende eller Ugeavisen, er det i dag ikke engang nok at annoncere via Kultunaut, Facebook eller andre sociale medier via ens egen platform på disse sider. Ja, ikke engang en høj google-placering på” det sker i Odense” eller andre relevante søgeord er nødvendigvis nok, fordi hvorfor skal man da gøre sig den ulejlighed at finde information selv? Kulturarrangører skal i højere grad være gode til at fortælle de gode historier om begivenheder via sociale medier, så målgruppen bliver interesseret i at deltage aktivt i spredningen af historien.

”Det sker i Odense” 

Eclectic-Moniker_13Der er kulturinteresserede og kulturaktører, som er klar over denne problemstilling, og derfor har oprettet blogs, der søger at informere om diverse begivenheder i Odense. To af disse platforme, som This is Odense og In Medias Res udspringer fra universitetsmiljøet på SDU.  Hvor In Medias Res mest er henvendt til studerende, har This is Odense til formål at blive et fælles link til alle begivenheder i Odense – og ”vise bredden og begejstringen i det Odenseanske byliv”. Jeg finder initiativet interessant, hvis det kan formå at nå en bredere målgruppe end blot studerende, fordi sitet gør opmærksom på, at der sker noget i Odense – hver uge med beskrivelser af op til fem begivenheder. I skrivende stund har sitet godt 6000 likes på facebook og er derfor godt på vej.

Udover de nævnte sites står Odense Kommune bag visit-Odense.dk og Oplev Odense, der er rigtige gode bud på guides til by- og kulturlivet i Odense. Begge sider har gode artikler om Odenses attraktioner krydret med en eventkalender, der er trukket fra Kultunaut, hvor alle foreninger og kulturinstitutioner gratis kan gøre opmærksom på deres arrangementer. Et kort kig på portalerne bekræfter mig i, at der er mange oplevelser i byen, der venter på, at unge som ældre får øje på dem.

Læs mere om jul i Odense

Men - husk, det er ikke nok at oprette en begivenhed på Kultunaut og så tro, at folk kommer strømmende. Oplev Odense har en god guide til, hvordan man via brugen af relevante Odense hashtags (#) kan gøre opmærksom på sine arrangementer igennem sociale medier. Så lad os alle gøre opmærksom på, at det sker i #odenseby, og lad os komme med opfordringen #oplevpodense

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *